Meny
 
illustrajonsbilde-smilende-jente

Ser jeg bedre hvis jeg spiser C-vitamin?

Det hjelper ikke med «C» for å se, men «A»! A-vitamin kalles «øyets vitamin», og kan være med på å gi deg sunne og sterke øyne. Lag en smoothie som smaker godt og er full av gode vitaminer!

Vitaminer er en gruppe næringsstoffer som er superviktige for å holde kroppen og hjernen sunn og frisk. Dette er noen av vitaminene kroppen din trenger:

 

Vitamin A bidrar til godt syn, sterke bein og et styrket immunforsvar. Vitamin A finnes bl.a. i grønne og gulgrønne grønnsaker, som gulrot, i fet fisk, margarin og tran. Godt syn trenger du for eksempel til å lese.

 

Vitamin B er viktig for å omdanne mat til energi i kroppen, de er med på å holde fordøyelsessystemet i gang, og de beskytter hår og hud. Vitamin B får du bl.a. gjennom brød, korn og gryn, melk, kjøtt, egg, nøtter, fisk, frukt og grønnsaker.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

 

I en travel hverdag er det fint med kjappe løsninger! Ferdigkuttet frossen frukt til smoothie finner du i de fleste dagligvarebutikkene.

 

Vitamin C er viktig for immunforsvaret, og finnes i frukt og grønt. Du vet sikkert at appelsiner er en god C-vitaminkilde, men visste du at papirka faktisk inneholder fire ganger så mye C-vitamin som appelsiner?

 

Vitamin D må vi ha for at kroppen skal greie å bruke kalsium til beinbygningen. D-vitamin dannes når vi er ute i sola, og vi får det også fra matvarer som margarin, tran, egg, fet fisk, ost og melk. Sterke bein er godt å ha når man er ute og løper i nye sko!

(Artikkelen fortsetter under bildet.) 

 

Vitaminbombesmoothie

Lag en smoothie full av sunne vitaminer! Denne gir kroppen og hjernen sunt påfyll etter skoledagen.

 

Ingredienser

(2 porsjoner)

2 skiver ananas
½ stk mango
1 dl appelsinjuice
1 stk gulrot
6 stk isbiter

 

Skrell og skjær frukt og grønnsaker i biter. Ha appelsinjuicen i blenderen først, deretter de andre ingrediensene. Kjør blandingen til du får en glatt smoothie og server med en gang.

 

Tips! Det går an å kutte opp frukt som ananas og mango og ha det klart i fryseren. Bruker du frossen frukt i smoothien, trenger du ikke isbiter.

 

Oppskrift og foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt

 

"Kaniner spiser mye gulrot. Det er nok derfor jeg aldri har sett en kanin med briller?"
Lukas, 6 år.

Sist endret - 04 september 2018