Meny
 

Snart er mørketida over

solfest

Søndag 21. januar skinner sola på kirketrappa i Bossekop, og da kan vi offisielt si at mørketida er over slik at vi kan holde solfest.

Velkommen til sola og det livbringende lyset

Vi feirer gjensynet med sola, lørdag 20. januar, med å servere solboller på senteret fra kl 12.00 ved glassheisen i 1. etasje. Det blir også tegnekonkurranse for barna, og gjensyn med Amfelia og Oskar. Velkommen du etterlengtede sol, som bringer lys og livsglede!

 

Visste du at…

  • Da menneskene en gang utvandret fra Afrika og beveget seg nordover, ble huden vår lys. Vi fikk lys hud fordi vi trenger mer D-vitamin.
  • Lys hud trenger bare 1/6 så mye sol som en mørk person, for å få nok D-vitamin.
  • Da jordbruket kom, endret vi inntaket av fisk og kjøtt, dermed også i inntaket av D-vitamin som gjorde at vi utviklet lysere hud
  • Eskimoene er forholdsvis mørke i huden fordi de får i seg mye D-vitaminer i kosten og trenger ikke lys hud for å få nok D-vitamin
  • Mennesker med mørk hudfarge som bor i nordområdene og utsatt for lite soleksponering, er særlig utsatte for D-vitaminmangel.
  • Soleksponering er sunt for kroppen, men du skal unngå å bli solbrent
  • Ti minutter daglig med sol på ansikt og armer er nok for å få en god produksjon av D-vitaminer
  • En halv time sol midt på sommeren, gir deg like mye D-vitamin som når du drikker en liten tranflaske
  • Gode D-vitaminlagre gir mer effektivt forsvar mot kreft
  • Kreftpasienter har bedre prognoser dersom diagnosen blir stilt om sommeren eller på høsten, når D-vitaminlageret har fått påfyll.
  • Litt sol uten solkrem er sunt for oss, som å gå til butikken eller hente barn i barnehage. Skal du derimot sole deg lengre, må du bruke solkrem og unngå å bli solbrent.
  • Folk i Australia produserer 4,8 ganger mer D-vitamin på grunn av sollys, enn folk i Skandinavia, hvis de er like lenge ute i solen.

Dette dekker ditt daglige behov for D-Vitamin i vinterhalvåret

  • To egg
  • 1/ 2 beger makrell i tomat (110 gram)
  • To brødskiver med 5 gram margarin på hver skive
  • 4 dl ekstra lettmelk tilsatt D-vitamin
  • 40 gram gulost tilsatt D-vitamin
  • 150 gram fet fisk som f.eks laks
  • Eller gå deg en tur ut i solen, nyt lyset og fyll på både D-vitaminlager og livsgledelageret!

Nyt den lyse tida!

 

Kilde: www.forskning.no

 

 

 

 

 

 

Sist endret - 12 januar 2018