Meny
 

Sjekk ut hvilke helsebringende effekter sola gir oss!

solfest

Sola er tilbake, og vi har forsket litt på hva solen faktisk gir oss av helsebringende effekter! Visste du for eksempel at solen er vår viktigste kilde til D-vitamin?

Velkommen til sola og det livbringende lyset

 Velkommen du etterlengtede sol, som bringer lys og livsglede!

 

Visste du at…

  • Da menneskene en gang utvandret fra Afrika og beveget seg nordover, ble huden vår lys. Vi fikk lys hud fordi vi trenger mer D-vitamin.
  • Lys hud trenger bare 1/6 så mye sol som en mørk person, for å få nok D-vitamin.
  • Da jordbruket kom, endret vi inntaket av fisk og kjøtt, dermed også i inntaket av D-vitamin som gjorde at vi utviklet lysere hud
  • Eskimoene er forholdsvis mørke i huden fordi de får i seg mye D-vitaminer i kosten og trenger ikke lys hud for å få nok D-vitamin
  • Mennesker med mørk hudfarge som bor i nordområdene og utsatt for lite soleksponering, er særlig utsatte for D-vitaminmangel.
  • Soleksponering er sunt for kroppen, men du skal unngå å bli solbrent
  • Ti minutter daglig med sol på ansikt og armer er nok for å få en god produksjon av D-vitaminer
  • En halv time sol midt på sommeren, gir deg like mye D-vitamin som når du drikker en liten tranflaske
  • Gode D-vitaminlagre gir mer effektivt forsvar mot kreft
  • Kreftpasienter har bedre prognoser dersom diagnosen blir stilt om sommeren eller på høsten, når D-vitaminlageret har fått påfyll.
  • Litt sol uten solkrem er sunt for oss, som å gå til butikken eller hente barn i barnehage. Skal du derimot sole deg lengre, må du bruke solkrem og unngå å bli solbrent.
  • Folk i Australia produserer 4,8 ganger mer D-vitamin på grunn av sollys, enn folk i Skandinavia, hvis de er like lenge ute i solen.

Dette dekker ditt daglige behov for D-Vitamin i vinterhalvåret

  • To egg
  • 1/ 2 beger makrell i tomat (110 gram)
  • To brødskiver med 5 gram margarin på hver skive
  • 4 dl ekstra lettmelk tilsatt D-vitamin
  • 40 gram gulost tilsatt D-vitamin
  • 150 gram fet fisk som f.eks laks
  • Eller gå deg en tur ut i solen, nyt lyset og fyll på både D-vitaminlager og livsgledelageret!

Nyt den lyse tida!

 

Kilde: www.forskning.no

 

 

 

 

 

 

Sist endret - 29 januar 2018